Maria Pieters Barbiers, gedoopt 18 Jul 1759 in Amsterdam de Lely (RK).
" SCENE DANS UNE INTERIEUR "
Dimensions (cm): 11,5x14,5 Référence à rappeler : 938
Exceptionnelle finesse pour cette gouache sur papier de Pieter BARBIERS,
peintre Hollandais du 18è. siècle, né et mort à Amsterdam. Elle est signée
"P. BARBIERS inv. et fecit".
Encadrée. Prix en F.F. : 9.500,00 Prix en Euros : 1.448,17
----------------------------------------------------------------------------------
http://www.dbnl.org/tekst/alba001drie01/alba001drie01_009.htm
Een reeks afbeeldingen van de 18e-eeuwsche Gijsbreght-décors is een aantal unieke ‘illuminatiekastjes’, in particulier bezit 1 .
Deze kastjes bestaan uit eenige beschilderde glazen platen; zij werden voor een lamp opgesteld en in een spiegel bekeken.
Vijf van deze kastjes, geven tooneelen uit Vondel's ‘Gijsbreght van Aemstel’ weer.
Zij zijn geschilderd door Pieter Barbiers (1717-1780) den tooneeldécorateur, die o.a. de ‘Kloosterkapel’ schilderde.
Het eerste stelt den proloog voor. Aan weerszijden staan de schermen uit het ‘Winterbosch’; op het achterdoek zijn een laag gebouwtje en een naar links en rechts doorloopende muur van
groote steenen geschilderd.
In het midden ervan is een poortje aangebracht, dat misschien practicabel was.
Een ander ‘illuminatiekastje’ laat de binnenkomst van Gijsbreght in het klooster zien.
Het décor is geheel gelijk aan dat van de prent van 1776 en ook de costuums dateeren uit
dien tijd, maar de opstelling is een reconstructie van de vroeg-18e-eeuwsche prent.
Een derde ‘illuminatiekastje’ uit deze collectie vertoont den knieval van Gijsbreght voor Gozewijn, zooals die op de prent van 1776 voorkomt.
Het vierde stelt de z.g. ‘Stomme Vertooning’ voor, en vertoont overeenkomst met het middelste der vijf prentjes uit 1775.
De Sparrewouwer Reus en de Bode ontbreken echter.
Het vijfde laat de nederdaling van Rafaël zien.
Deze werd in hetzelfde décor vertoond als het eerste bedrijf.
De hier afgebeelde ‘Wolk’ is het bekende toestel, waarmede de engel altijd neerdaalde.
Rafaël draagt geen hoepelrok meer, maar een los gedrapeerd engelengewaad met groote vleugels;
Badeloch is in een soort 16e-eeuwsch costuum met een middeleeuwsche kap gekleed.
De houdingen zijn ‘schilderachtig’: allen knielen, behalve broer Peter.
Deze ziet er nog als een 18e-eeuwsch geestelijke uit.
Gijsbreght (rechts, naast Badeloch) kijkt verrast omhoog; Badeloch bidt.
Twee tooneelen uit 'Gijsbreght van Aemstel' volgens laat-18e-eeuwsche illuminatiekastjes van
Pieter Barbiers.
Boven: de z.g. Stomme Vertooning; in het midden daarvan Gozewijn, Klaeris en Witte van Haemsee. Onder: de neerdaling van Rafaël.
----------------------------------------------------------------------------------
Auction Catalogs Three Day Fine Art Sale LOT 1191
Minimal fleckig. Sammlung Limburg. Barbiers, Pieter 1717 - 1780 Amsterdam - zugeschrieben Bauer mit Pferdewagen in weiter Landschaft. Federzeichnung, laviert. Tuschrand. 26x36cm. DM 1.200 EUR 620
----------------------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------------------
Antique Classical Theater Prints
The following five fine original copper engravings belong to a series of
"Schauburg" theater prints.All five are looking from the spectator side of
the famous AMSTERDAM THEATRE onto the stage where scenes of plays, comedy or
tragedy take place. These very clearly engraved and very well preserved
coppers were engraved by Cornelis Brouwer after four different artists
between the years 1774 and 1790. The approximate size: 28 x 39,5 cm (11 x 15,5").
Some general toning and miniscule foxing should be mentioned.
Otherwise: Near Very Good!
The price for all 5 is $ 2800.00
"De Abdy-Kerk. Met de Afbeelding van het Negende Tooneel des Vyfden Dedryfs, iut het Treurspel, Robert de Vries". Artist is P. Barbiers, 1774. |
"Die Hollandsche Straat. Met de Afbeelding van het Veertiende Tooneel, des Tweeden Bedryfs, uit het Blysspel, De Listige Vryster, of de Verschakte Voogd". Artist: J.G. Waldrop, 1774 |
"De Hedenaagsche Burgerkamer. Met de Afbeelding van het Dertiende Tooneel des derden Bedrijifs, uit het Blijspel, De Gewaande Onnozele Juffer, uf de Belagchelijke Poeaet". The artist is Godfried Henning, 1790. |
"De Kerker. Met de Afbeelding van het laatste Tooneel des Vijfden Bedrijfs, uit het Treurspel, Gabrieaela van Vergij". The artist is P. Barbiers, 1774. |
"De Boeren-Wooning. Met de Afbeelding van het Laatste Tooneel uit het Blyspel, De drie Landbouwers". The artist of this engraving is Christian Henning, 1783. |
--------------------------------------------------------------------------
Schouwburgpoort, Keizersgracht 384
Op 11 mei 1772 ging de schouwburg in vlammen op. Zestien mensen kwamen
daarbij om het leven waaronder enkele bekende regenten en hun vrouwen. De
schouwburg is daarna niet meer op deze plaats herbouwd. De Schouwburg op het
Leidseplein is een opvolger van de eerste Amsterdamse schouwburg op de
Keizersgracht.
De brand van de Schouwburg
op 11 mei 1772
(P. Barbiers, 1772)
--------------------------------------------------------------------------
Een jaar na den Amsterdamschen Schouwburgbrand, in Mei 1773 opende Jan Punt een
eenvoudig theatertje aan den Binnenweg te Rotterdam, dat hij eenigszins had laten verbouwen.
Barbiers had er décors voor geschilderd, o.a. een navolging van de Lairesse's beroemde
Hofzaal, en een Kloosterpoort.